{{instance.headerTitle}} {{instance.subheading}}
{{instance.afterHeading}}menu
pierwsze dni w żłobku
Katarzyna Wnęk - Joniec „Nie przydeptuj małych skrzydeł”
„Jeżeli twierdzisz, że mi ufasz – Ufaj mi całym sobą.
Ufaj mi naprawdę.
Potrzebuję Twojej wiary we mnie.
Ona unosi moje skrzydła.
Ty, moja mądra, dorosła Mamo we mnie wierzysz;
Ty, dorosły, potężny Tato – ufasz, że dam radę,
Więc ja – Wasz malutki syn, Wasza mała córeczka –
PORADZĘ SOBIE.
Otoczony Twoimi ciepłymi zapewnieniami odnajdę w sobie siłę do tego,
by sobie poradzić.
Otulony Twoim wsparciem, Twoją pewnością i wiarą we mnie -
będę latał…”
Adaptacja dziecka w żłobku
Adaptacja dziecka do nowego środowiska zależy od wielu czynników i trudno określić, jak długo będzie trwała. Czasami zajmuję kilka dni, a czasami kilka tygodni.
Są dzieci, które początkowo bardzo przezywają rozstanie z rodzicami, jednak szybko adaptują się do nowych warunków. Są również takie, które na początku funkcjonują bardzo dobrze, a dopiero po jakimś czasie przychodzi kryzys. Należy zaznaczyć, że nawet u dzieci, które uczęszczają do żłobka od dłuższego czasu, mogą pojawić się gorsze dni, w których nie będą chciały rozstać się z rodzicami. Zdarza się tak często po chorobie, po dłuższej nieobecności w żłobku. Powodem niechęci mogą być również trudne sytuacje w domu oraz tzw. skoki rozwojowe. Rodzice muszą być świadomi, że dla ich dziecka pójście do żłobka jest dużym wyzwaniem: nowe miejsce, nowi „dorośli”, dzieci, nowe zabawki, dźwięki oraz wiele innych bodźców.
Adaptacja do nowych warunków dotyczy nie tylko dziecka, ale w pierwszej kolejności rodziców. Małe dziecko naśladuje ich i uczy się od nich, potrafi doskonale wyczuć nastrój rodziców. Jeżeli rodzic płacze, ono także będzie płakać. Jeżeli rodzic jest spięty, dziecko również nie będzie spokojne. Ważne, aby rodzice podejmowali decyzję o posłaniu dziecka do żłobka świadomie i pewnie przy niej trwali. Oczywiste jest to, że rodzicom towarzyszy lęk, poddenerwowanie, poczucie winy – są to naturalne emocje, do których każdy rodzic ma prawo. Jednak należy umieć sobie z nimi radzić, by nie przenosić ich na dzieci. Jeżeli decyzja o posłaniu dziecka zapadła, należy być konsekwentnym, gdyż dziecko wyczuje nawet najmniejsze wahanie ze strony rodzica.
Kilka rad praktycznych
- Jeżeli dziecko zaczyna chodzić do żłobka, ważne aby codziennie go do niego przyprowadzić, zwłaszcza w okresie adaptacyjnym, nawet jeżeli dziecko buntuje się czy protestuje. Ciągłość jest bardzo ważna.
- Nigdy nie należy wychodzić bez pożegnania. Zawsze – nawet podczas dni adaptacyjnych – trzeba podejść do dziecka, powiedzieć, że mama/tato idzie do pracy i wróci na przykład po obiedzie czy po drzemce. Ma to być czułe ale zdecydowane pożegnanie. Dziecko musi wiedzieć, że rodzic nie znika nagle. Może wtedy wpaść w panikę ze strachu, ze już nie wróci.
- Nie należy mówić dziecku, że rodzic wróci za chwilę, gdy tak naprawdę wraca za kilka godzin. Dziecko bardzo szybko zorientuje się, że zostało oszukane i będzie się bało, że rodzic je opuścił.
- Aby nie zawieść zaufania dziecka, należy starać się nie spóźniać i przychodzić o wcześniej ustalonej z dzieckiem porze. Jeżeli rodzic wie, że może być dużo później, najlepiej aby zadzwonił do żłobka i o tym uprzedził.
- Po powrocie ze żłobka do domu rodzic powinien zadbać o to, aby dziecko znalazło się w centrum uwagi i mogło rozładować oraz przepracować lęki, stresy i emocje w ulubionej zabawie.
- Należy uzbroić się w cierpliwość i wyrozumiałość, gdyż często po przyjściu do domu dziecko odreagowuje wszystkie emocje nagromadzone w trakcie aktywnego dnia.
Rodzic musi być przygotowany na zmiany w zachowaniu/ funkcjonowaniu dziecka w okresie adaptacyjnym, a czasami nawet nieco dłużej. Może pojawić się:
- płaczliwość, rozdrażnienie, wpadanie w histerię;
- labilność emocjonalna – częste zmiany nastrojów;
- nie odstępowanie rodziców na krok – dziecko nie zostawia mamy/taty nawet na chwilę, towarzyszy im we wszystkich czynnościach;
- trudności ze spaniem, częste wybudzanie się, niespokojne wiercenie;
- napady agresji, buntu, sprzeciwy, popychanie, bicie, rzucanie się na ziemię;
- zmniejszenie apetytu (całkowite odmawianie jedzenia) lub jego wzmożenie;
- wymioty, bóle brzucha, biegunka;
- apatia, lękliwość, zahamowanie emocjonalne;
- regres – cofnięcie się nabytych już umiejętności (powrót do wypróżniania się w pieluchy itp.);
Pojawienie się objawów jest zależne od stopnia dojrzałości układu nerwowego dziecka, dojrzałości emocjonalnej, progu odporności psychicznej, jak również umiejętności przygotowania dziecka do żłobka.
Psycholog Katarzyna Burtna
- Harwaś –Napierała B., Psychologia rozwoju i wychowania, PWN, Warszawa 2002.
- Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007.
- Zebrowska M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 1977.